تلفن تماس: ۰۱۱۳۵۱۵۵۴۱۰

تیر برق بتنی

همزمان با پیدایش برق و ظهور اختراعات مرتبط با آن مانند لامپ و روشنایی، شاهد رشد و توسعه جوامع بشری هستیم. نیاز جوامع به برق و تکنولوژی های وابسته به آن به گونه ای احساس می شود که توسعه شبکه توزیع برق به یک صنعت بزرگ تبدیل شده است. شرکت مازیار صنعت با قدم برداشتن در این حوزه توانسته تمامی تجهیزات توزیع، انتقال و روشنایی برق را برای مصرف کنندگان آن تهیه و تولید کند. یکی از این دسته محصولات تیر برق بتن می باشد. که در ادامه به معرفی مراحل تولید تیر برق بتنی در مازیار صنعت می پردازیم.

مراحل تولید تیر برق بتن بر اساس الزامات توانیر تعیین می شود و شرکت مازیار صنعت خود را ملزم به رعایت تمامی این استانداردها می داند. برای آگاهی از این الزامات به بخش محصولات و تیر برق بتن مراجعه نمایید. اما در این مقاله سعی داریم روش پیاده سازی این الزامات در مازیار صنعت را بصورت معرفی واحدهای کاری پایه برق بتنی مسلح چهارگوش، بیان کنیم.

پیش از معرفی مراحل مختلف تولید تیر برق بتن لازم است که انواع تیر برق های بتنی مورد تایید توانیر را بشناسیم. با ما همراه باشید.

ابعاد و اندازه های استاندراد تیر برق بتن

تیر 9 متری با کشش 200، 400، 600، 800، و 1200 تولید می شوند. منظور از کشش توانایی تیر برق در برابر باد و عواملی مثل کشش ایجاد شده توسط سیم و تجهیزات متصل به آن می باشد. که این میزان کشش با توجه به موقعیت جغرافیایی و بر اساس میزان بار وارده طراحی و تولید می شوند. همچنین تیر 12 متری هم در کشش 400، 600، 800، 1000 و 1200 طراحی و تولید و نصب می شوند. در نهایت تیر های 15 متری در کشش 400، 600، 800، 1000 و 1200 طراحی و تولید و نصب می شوند. در ادامه تعداد ایستگاه های کاری مربوط به خط تولید تیر برق بتن را بررسی می کنیم.

ایستگاه های کاری در خط تولید تیر برق بتن

  • واحد بچینگ
  • واحد سی ان سی و خاموت
  • آرماتوربندی
  • قالب بندی و بتن ریزی
  • جمع آوری تیر بتن

واحد بچینگ

این واحد که توسط نیروی های کار ماهر و آموزش دیده، اداره می گردد، وظیفه تامین بتن در طول روز کاری را به عهده دارد. مصالح این واحد از سوی پیمانکاران شامل( شن ، ماسه ، سیمان و مواد افزودنی) تهیه می شود. این مصالح طی مراحل مختلف و به وسیله طرح اختلاط بتن با عیار 400 تحویل واحد تولیدی می گردد. مصالح این واحد از جمله ماسه شسته، شن، سیمان و آب، ابتدا در واحد آزمایشگاه مازیار صنعت مراحل آزمایش های اولیه را می گذرانند. این مصالح پس از تایید آزمایشگاه به مرحله اختلاط وارد می شوند. در مرحله اختلاط با مواد افزودنی از قبیل میکروسیلیس (پوزولان ) ، ابر روان کننده و الیاف ترکیب می شوند. در نهایت پس از ساخت بتن با عیار 400 کیلوگرم بر متر مکعب به واحد تولیدی ارجاع می شود.

دلیل استفاده از مواد افزودنی معدنی(پوزولان) در تولید بتن مازیار صنعت چیست؟

مواد افزودنی معدنی یا پوزولان ها به دلیل اندازه بسیار ریز دانه ها(ریزتر از سیمان)، فواصل بین ذرات سیمان را پر نموده و نقش مهمی در جلوگیری از عوامل مهاجم به بتن بازی خواهند نمود(نقش فیزیکی). علاوه بر این، پوزولان ها که عبارت از مواد سیلیسی، یا سیلیسی-آلومینی که خود به تنهایی فاقد ارزش چسبانندگی بوده یا دارای ارزش چسبانندگی کم هستند.، در مجاودرت با رطوبت طی واکنش شیمیایی با کلسیم هیدروکسید ترکیب هایی با خاصیت سیمانی به وجود می آورند. این واکنش را در اصطلاح واکنش پوزولانی می نامند (نقش شیمیایی). بنابراین وقتی از پوزولان ها در بتن استفاده می شود، انتظار کاهش چشمگیر نفوذپذیری بتن و در نتیجه افزایش دوام، عمر مفید و مقاومت فشاری دراز مدت بتن را خواهیم داشت.

واحد سی ان سی و خاموت

در این بخش نیز نیروی کار ماهر در دو بخش تولید خاموت مربعی و خاموت ( اچ) شکل به تولید می پردازند. مجهزترین دستگاه های سی ان سی و خاموت مکانیکی در اختیار این شرکت بوده که در روز توان تولید 2500 خاموت را دارا می باشند. این خاموت ها به منظور استفاده در بافت شبکه ای تیرها در اختیار واحد آرماتوربندی قرار می گیرند. میلگردهای تولید خاموت شامل سایز نمره شش ساده و نمره هشت آجدار می باشد. این میلگرد ها نیز پیش از استفاده در واحد آزمایشگاه مورد بررسی قرار می گیرند وسپس مجوز مصرف آن صادر می گردد.

انواع خاموت

در تولید تیر برق بتن از دو نوع خاموت به نام های خاموت مربعی و خاموت H شکل که اصطلاحا آن را خاموت I می نامند نیز، استفاده می شود. که خاموت های Hشکل یا I شکل در قسمت مادگی تیر برق استفاده می شود. در مقابل خاموت های مربعی در قسمت بیرون زدگی یا نری تیر برق استفاده می شود. قسمت بیرون زدگی یا نری در واقع همان قسمت هایی از بدنه تیر می باشد که سیم بان ها به عنوان پله برای صعود از آن استفاده می کنند.

واحد آرماتوربندی

خاموت های مربع شکل و خاموت های (اچ) پس از تولید، از واحد سی ان سی، به واحد آرماتوربندی منتقل می شوند. پرسنل واحد آرماتوربندی به وسیله میلگردها در سایزهای 14-16-18 بافت های اصلی شبکه تیر بتنی را شکل می دهند. اندازه میلگردها توسط توانیر در قالب الزامات و استانداردها تعیین می شود که برای بررسی بیشتر می توانید به معرفی محصول تیر برق بتن مراجعه کنید. میلگردها نیز قبل از ورود به واحد آرماتوربندی مراحل آزمایشی را پشت سر می گذارند. ظرفیت روزانه تولید بخش آرماتوربندی با توجه به ظرفیت های موجود و سفارش ها متفاوت می باشد و با توجه به بستر موجود بر اساس سفارش افزایش می یابد.

بخش قالب بندی و بتن ریزی

این بخش به بخش های کوچکتری نظیر ( باز و بست پیچ ها، جا به جایی آرماتورها، باز و بست قالب ها و قالببندی، بتن ریزی قالب های آماده، ماله زدن و لیسه کردن سطوح بتنی ، پین و مهر و ثبت تیر و ..) تقسیم می گردد. تعداد پرسنل در این بخش با توجه به میزان سفارشات، ظرفیت تولید و تیرهای تولیدی در این بخش متغیر می باشد. با توجه به وجود قالب ها و فضای کاری، در صورتی که میزان سفارشات به حداکثر خود برسد ، تولید کارگاه نیز به مراتب افزایش خواهد یافت. این واحد در ماه توان تولید حدود 30000 اصله تیر را دارد.

محل انبارش تیر بتن

مدت قرارگیری پایه بتن در قالب

مدت زمانی که پایه های بتنی برق باید در قالب قرار بگیرند با توجه به ساعات مختلف روز و روزهای مختلف سال باتوجه به شرایط آب و هوا متفاوت می باشد. که باتوجه به شرایط عمل آوری تیر می تواند در بازه زمانی 14 یا 28 روزه آماده به مصرف شود. اما مدت قرارگرفتن در قالب توسط توانیر در چارچوب الزامات و استانداردهایی تعیین شده است. که در قسمت معرفی محصول تیر برق بتن می توانید مطالعه دقیقتری داشته باشد.

روش بخاردهی پایه برق بتنی

در روش بخاردهی، زمانی که تیرها در قالب قرار می گیرند و بتن ریزی انجام می شود بخار آب را بصورت هدررفت همراه با رطوبت و دمای مناسب و مستقیم به پایه تماس می دهیم. پس از این که تیرها بخار دهی شدند و به میزان خشکی مطلوب و مورد تایید رسیدند از قالب باز می شوند و مجدد بخاردهی می شوند. بنابراین بر اساس آئین نامه الزامات و استانداردی که توسط توانیر تعیین شده است.، برای عمل آوری پایه برق بتنی بخاردهی شده نیاز به دو مرحله بخاردهی با مدت زمان مشخص می باشد. و در نتیجه استفاده از روش بخاردهی، تیرها در مدت زمان 14 روز مناسب مصرف نهایی می شوند.

بخش جمع آوری

پس از بازگشایی قالب، پرسنل این بخش تیرهای بتنی را از روی کفی قالب ها بارگیری می کنند. پس از بارگیری، تیرها را در استخر غوطه ور می کنند. در نهایت برای عمل آوری، تیرها پس از هفت روز در محل دپوی تیر برق جمع آوری می شوند. این عمل بصورت روزانه و دقیق انجام می شود. شرکت مازیار صنعت متناسب با این ظرفیت تولید در مناقصات متعدد شرکت کرده و سفارش تولید می پذیرد.

کیفیت محصولات مازیار صنعت

همانطور که مشاهده شد، تمامی مراحل تولید تیر برق بتن با رعایت اصول و استانداردهای شرکت توانیر انجام می شود. و به منظور صحت سنجی و ارزیابی کیفیت محصولات، شرکت مازیار صنعت واحدهای آزمایشگاه و کنترل کیفیت خود را مکلف کرده تا بصورت پیوسته از مواد اولیه تا فرایند تولید محصولات را مورد بازرسی و آزمایش قرار دهند. این اقدامات مازیار صنعت سبب شده تا بازرسان شرکت های توزیع پس از حضور و تست تیر برق بتنی، کیفیت محصولات مازیار صنعت را تایید کنند.

تمامی موارد یاد شده سبب شده تا مازیار صنعت همواره در لیست تامین کنندگان مورد تایید شرکت توانیر قرار بگیرد.

برای مشاهده قیمت تیر برق بتن تولید شده، در مازیار صنعت به قسمت محصولات و تیر برق بتنی مراجعه کنید و همچنین جهت مشاهده تصاویر و توضیحات بیشتر تیر برق بتن به بخش مقالات مازیار صنعت مراجعه کنید. و برای ثبت سفارش و خرید با مازیار صنعت تماس بگیرید، یا سوالات خود را در صفحه اینستاگرام مازیار صنعت مطرح کنید تا کارشناسان ما پاسخگوی شما باشند.